Polní test

FV moduly

Skutečné globální srovnání Mono, Poly, PERC a Dual FV modulů.

Data v reálném čase
-- -- Místní čas
Datum instalace: 09-03-2020
--
--
--
--
--
--
--
Ozáření
Rumunsko
44°17'59.9"N
26°11'29.7"E

Mono

2500Wp --
Celkový solární výnos: --

Split-cell

2500Wp --
Celkový solární výnos: --

Poly

2500Wp --
Celkový solární výnos: --

PERC

2500Wp --
Celkový solární výnos: --

* Toto jepolní test a výsledky jsou specifické pro tuto instalaci v tomto umístění,Zjistěte, které řešení je nejvhodnější pro vaši situaci. Výsledky se mohou lišit podle vlivů prostředí.

Malé lodě

Mějte více potěšení z plavby

Vyplout z přístavu a vyrazit na vodu je prostě kouzelné. Ať už vyrážíte na pár dní rybařit, wakeboardujete nebo navštěvujete ostrovy, plachtění znamená svobodu. Chcete mít ten stejný pocit, pokud jde o výkon. Svobodu nabíjet telefon a přehrávat oblíbenou hudbu, ať jste kdekoli. Inteligentní energetické řešení od Victronu poskytuje svobodu každé malé lodi.

Optimální energetický plán

Představte si, že vezmete kamaráda na víkend rybařit. Závěsný motor zavede vaši malou loď do středu jezera. Z denního úlovku bude večeře, kterou si uvaříte, než se na noc utáboříte na malém ostrově.

Podívejme se na Optimální energetický plán, který vám pomůže užít si výlet v pohodlí.

Spotřeba

Kolik potřebujete?

I malá loď se spoléhá na elektrická zařízení. Všechno, co je na lodi, bude běžet na stejnosměrném proudu, ale budete chtít zásuvku střídavého proudu pro nabití telefonu nebo notebooku. Všechna elektrická zařízení spotřebují určité množství wattů. Sčítání Wattů je jen polovina příběhu. Čas je stejně důležitý. Na palubě můžete mít 100 W ve světlech, ale jsou zapnutá pouze po omezenou dobu. Malý chladicí box si vezme 50 Wattů, ale běží neustále.

Abyste si to mohli představit, nastínili jsme 2 příklady systému na základě „normálního“ a „těžšího“ použití.

0,6 - 1,2 kWh / den

„Normální“ a „těžší“ profily denní spotřeby energie. Přečíst více

Přečíst více

Příklad 1

Světla mohou spotřebovat 100 W za hodinu, ale používají se pouze 4 hodiny denně.
100W x 4 hodiny = 0,4 kWh / den

Příklad 2

Chladící box spotřebuje 50W za hodinu, ale je zapnutý celý den (obvykle chladí ½ dne).
50W x 24 hodin / 2 = 0,6 kWh / den

Skladování & conversion

Kolik energie by mělo být uloženo?

Nechcete nechat motor neustále běžet. Vyplaší to ryby. Řešením je ukládání energie do (domácí) baterie, ze které střídač převádí uloženou energii na 230V. Baterie může být nabíjena pobřežním zdrojem a alternátorem po cestě. Pokud plánujete výlety, které jsou dlouhé několik dní, ujistěte se, že vaše baterie má dostatečnou kapacitu, aby vám vydržela zpravidla 48 hodin.

x 2

Úložná kapacita lithiové baterie by měla být dvojnásobkem denní spotřeby energie.

x 4

Vzhledem k její o ± 50% menší kapacitě vybití by měla být uložená kapacita olověné baterie čtyřikrát větší než denní spotřeba energie.

Konverze

Střídač by měl být dimenzován tak, aby nepřetržitě zvládal průměrné zatížení a měl by odpovídat očekávanému špičkovému proudu, který naše střídače zvládají velmi dobře (v průměru 2 x jejich trvalý proud).

Výroba

Odkud tato energie pochází?

Máte několik možností, jak vygenerovat energii, kterou na svou cestu potřebujete. Za prvé, v přístavu je pobřežní zdroj. Nebo - vezmete-li svou loď domů na přívěsu - zapojíte ji v garáži. Na vodě můžete použít alternátor na lodním motoru.

Zdroje energie

Nabíječka baterií
10A - 30A
Alternátor
35A - 70A

Energetický profil

Normální a těžší výkonové profily v kWh, založené na denní spotřebě energie, která by měla být v rovnováze s výrobou.

Skladovací baterie v Ah, zdvojnásobte kapacitu při použití olověných baterií.

Zdá se, že váš prohlížeč nepodporuje nejnovější technologie pro zobrazení této části, zvažte použití moderního prohlížeče.

Kompletní systém

Bližší pohled

Jak se výkonový profil promítne do systému? Zde je naše doporučení pro běžnou malou loď.

Domácí baterie:

Nakládání

AC devices

Devices you bring on board usually need an AC outlet. Think of:

  • Phone charger
  • Laptop
  • Drone batteries

Battery charger

As the name suggests: the battery charger recharges the boat’s battery when plugged into shore power. At the same time the Victron battery chargers will also power the boat’s electrics.

All Victron battery chargers operate automatically. You can safely keep them connected to the battery all the time, even when the boat is not in use. Waterproof chargers are also available.

Battery Monitor

A battery monitor is like a "fuel gauge" for your battery. It records how much power is consumed and charged. The battery monitor calculates the state of charge, remaining capacity and time till empty. The battery voltage does not give an accurate indication of how full the battery is. A battery monitor does.

Victron battery monitors keep track of historical data, like the number of charging cycles, deepest discharge, highest voltage, lowest voltage and so on. It will alert you to critical conditions such as low voltage or low charge. The smart monitor can even shut down the entire power supply to avoid expensive battery damage.

Choosing a BMV:

  • Choose a BMV 700 battery monitor if you want to monitor the house battery and don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 702 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery, and you don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 712 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery via Bluetooth on a smartphone or tablet.

BatteryCombiner

The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.

When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.

BatteryProtect

Discharging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.

There is more to a Victron BatteryProtect. Built-in shutdown delays ensure vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in voltage.

BMS 12/200

The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.

This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).

Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.

When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx-Ion.

See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)

Boat engines

Small motor boats rely on their engine to get the job done. Their engine comes with an alternator to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.

Once the starter batteries are recharged, the engines can also recharge the house battery and power the boats electronics. When the engine is used the majority of the day, there will always be enough energy generation to compensate the daily consumption. However, when the boat isn’t used over time, batteries might run dead eventually. Our battery chargers take excellent care of your batteries when in the harbour or garage.

Boat Electronics

A small boat will have several electronic devices; they all run of the house battery. Think of:

  • Boat control panel
  • Log/depth sounder
  • Chart-plotter or GPS
  • VHF Radio
  • Navigation lights
  • Pump – Bilge, deck wash
  • Fridge
  • Interior lighting
  • Music player
  • Bait Tank – Recirculating
  • Electric Fishing Reels/winches

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

Inverter

An inverter creates AC power from a DC source. It lets you use devices on board that need a regular AC outlet.

The inverter needs to be big enough to handle the maximum AC load you want to bring on board. If the load exceeds 375 VA, you might consider a combined inverter/charger instead. Models start at 500 VA.

Starter Battery

The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power, with a BatteryCombiner.

Shore Power

Either in the marina or back home you’ll hook the boats charger up to shore power to recharge the battery. Shore power can also be used for maintenance and to run large AC loads.

VictronConnect

All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to indicators like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.

See what the VictronConnect app can do
Systémové příklady

Spotřeba energie se bude lišit od lodi k lodi a od majitele k majiteli a to platí i pro malé lodě. Zde jsou dva příklady, jak by mohl vypadat Optimální energetický plán pro malou loď s normální a vyšší denní spotřebou energie.

Při navrhování a instalaci optimálního řešení však přichází do úvahy mnohem více faktorů: Odborník společnosti Victron vám s tím rád pomůže.

Chcete-li, aby se vám tabulka a celá sekce zobrazovala správně, zvažte použití moderního prohlížeče.

Normální
Vyšší
Otevřený motorový člun, rybářský člun, wakeboardový člun ± 19-26 stop.
Stejná loď, ale používaná intenzivněji: déle od domova, větší pohodlí nebo více lidí na palubě.
Spotřeba
Denní spotřeba energie
0,6 kWh
1,2kWh
Špičkový výkon
400 W
900 W
Skladování a přeměna
Victron Phoenix
12/250
12/500
BatteryProtect
65A
Nahrazeno 12/200 BMS v případě lithiové baterie 12,8V
100A
Nahrazeno 12/200 BMS v případě lithiové baterie 12,8V
Domácí baterie
110Ah 12V AGM
Nebo 60Ah 12,8V lithiová baterie
220Ah 12V AGM
Nebo 100Ah - 150Ah 12,8V lithiová baterie
BatteryCombiner
Cyrix 120A
Nebo 12/200 BMS* v případě lithiové baterie 12,8V
Cyrix 120A
Nebo 12/200 BMS* v případě lithiové baterie 12,8V
Výroba
Alternátor
35A - 70A
35A - 70A
Pobřežní jmenovitý výkon 230 V
16A
16A
Nabíječka baterií (z pobřeží)
Nabíječka Blue Smart 12V, 10A až 15A
Nabíječka Blue Smart 12V, 20A až 30A
Rozšíření
Dostupná rozšíření
Sledovač baterie BMV-712 Smart
Sledovač baterie BMV-712 Smart
Zobrazit úplný seznam

Zdá se, že váš prohlížeč nepodporuje nejnovější technologie pro zobrazení této části, zvažte použití moderního prohlížeče.

Ponořte se do světa námořní energie

Najděte svého místního prodejce

Naše dobře zavedená celosvětová síť místních odborníků společnosti Victron, kteří jsou ochotni vám pomoci najít optimální řešení.

Spolehněte se na naše celosvětové služby

Ve společnosti Victron považujeme za nezbytné, poskytnout našim zákazníkům služby a podporu rychle a kompetentně. To je důvod, proč naše celosvětová síť odborníků Victron nabízí nejvyšší úroveň technického know-how a je odhodlána provádět opravy co nejrychleji.

Takže můžete vyrazit nebo pokračovat v cestě kamkoli.